tirsdag 30. oktober 2012

Den nordnorske høstforbannelsen



Ajajajajajajajaj!

Jeg hadde funnet gull i enden av regnbuen. Etter lange tiders endeløst søk etter en sjelden skogsplante fra Japan med det meget flotte navnet Kirengeshoma Palmata.

Etter å ha googlet meg i gjennom halve verden har jeg endelig funnet en plante som jeg har vært på jakt etter i lange tider. Kierengshoma Palmata var endelig i handlekurven til nettgartneriet. Endelig skulle jeg sikre meg planten soom jeg hadde finkjemmet verdensveven etter i lange tider.

For sikkerhets skyld tenkte jeg at planten måtte kvalitetssikres. Skulle jeg ha den, skulle den ut på en lang reise fra en annen kant av verden til det kalde nord.

Heldigvis var det liv på den nasjonale chatten til forumet Hagegal. Staudeekspertene var til stede. Jeg satset på en rask avklaring, og fikk det også.

"Den planten er det ikke noen vits i å kjøpe. Den kommer aldri i blomst her oppe i nord."

Kommentaren slo inn som en alvorlig kalddusj. Her hadde jeg brukt massevis av tid på å spore opp denne lekre sjeldenheten. Så har den altså ikke levevilkår gode nok her oppe i Harstad?

I ettertid har opplevelsen derimot lært meg at man bør velge sine godbiter med omhu. Selv om det faktisk bør være slik at hagesentre og gartnerier selger planter som knapt rekker å blomstre før Kong Vinter setter punktum for sesongen. Katta i sekken kan man dessverre risikere å kjøpe hos lokale utsalgssteder. For vårt skille mellom sommer og vinter er uhorvelig kort.

Blant høstplanter som jeg - i tillegg til min venn kierigshoma palmata - mener er et lite bomkjøp i Harstad (H6) er:

*Anemone Hupehensis.(høstanemone)
* Chelone Glabra (duehode)
* Anemonopsis Macrophylla - (så synd, så synd!)
* Kniphofia - (rakettplante)
* Aster - enkelte typer
* Colchicum - enkelte typer

Kom gjerne med flere utfyllende kommentarer vedrørende planter man bør være forsiktige med i den nordlige delen av landet vårt fordi de knapt rekker å blomstre.

Ivar

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar