fredag 25. januar 2013

Hun har prøvd 200 sorter tomater før året er omme

RUNDER 200: Elisabeth Haallmann Hamre har hittil dyrket fram 152 ulike tomatsorter som hun behørig har skrevet om i sin blogg. I løpet av 2013 håper hun at tallet har kommet opp i over 200.

  Tomatenes dronning

Har du planer om å så en tomatplante eller to i år? Elisabeth Haallmann Hamre sikter høyere. Til nå har hun testet 152 sorter. I år skal det prøves ut 50 nye.

45-åringen fra Bærum har dyrket fram tomater i sitt drivhus de siste 20 årene. Likevel står dagen i 2009 hvor hun oppdaget et spennende innlegg på forumet Hagegal som en milepæl i hennes virke som tomatdyrker.
- En bruker på forumet tilbød sin samling av tomatfrø. Etter å ha fulgt med posten en stund så jeg at ingen kommenterte denne posten. Til slutt ble fristelsen for stor, erindrer Haallmann Hamre. Dermed fikk hun tilslaget på frøsamlingen.
Frøene kom vel i hus og raskt i jord.  Den påfølgende høsten hadde tomatplantene vokst seg store. Tomater poppet fram i alle varianter. Store, små, røde, gule og til og med mørkt fiolette.
- Det var utrolig spennende å følge tomatene mens de modnet. Så ventet smaksprøvene. Det åpnet en helt ny verden for meg og min hagevirksomhet.

Stor spennvidde

For de som kun har smakt tomaten fra fruktkassene i butikkhylla er tomateksperten klar i sin tale. Det finnes en annen verden om man er villig til å gjøre arbeidet med å dyrke plantene til de bærer sine frukter..
- Har man kun smakt butikktomatene, så har men også strengt talt gått glipp av det meste. Tomatene har en spennvidde når det kommer til smak,  sødme og syrebalanse. Samtidig er de også veldig anvendelige i matveien. Den kan brukes i så mange sammenhenger, sier Elisabeth.
Siden har det aldri vært noen tvil om at tomatene som skal ha majoriteten av plassen i hennes oppvarmede drivhus. 
- Det blir en god del tomater å høste for meg. De blir brukt i alt fra sauser til syltetøy. Samtidig er det heller ingen hemmelighet at veldig mange julegaver fra meg er spiselige, sier Elisabeth.

  Tomat-blogg

På høsten er det tid for innsamling av et vell av frø. Noe selges ut billig til nysgjerrige entusiaster. Andre byttes i nye sorter fra kontaktnettet av tomat-elskere rundt om i hele Norden. Slik har 82 sorter i 2009 blitt til 152 sorter i 2012. I år skal 50 nye sorter prøves.
- Det blir ikke plass til så mye annet enn tomater i drivhuset. Dessuten er det alltid et tips å ikke så flere planter enn man strengt talt trenger. Sår man ti frø fra tomater, så kan man omtrent garantere at det blir planter av i hvert fall ni, sier tomatentusiasten Hun får riktignok også plass til  51 ulike chilisorter før de to drivhusene hennes kan kalles smekkfulle.
 - Er det dyrkningsprosessen eller tomatene som ingrediens på kjøkkenet som er den store drivkraften for å holde på med tomater?
 - Der må jeg si begge deler. Hele prosessen er så utrolig givende. I tillegg finnes det et tredje aspekt i det hele.  Jeg har lagd min egen tomat-blogg ved navn "Lille Tomat" hvor jeg skriver om mine ulike tomatsorter. Også bloggingen gir meg mye, understreker Bærum-kvinnen.

Fruktig favoritt

I hennes store tomat-samling er det mange ulike sorter som har gjort et godt inntrykk. Likevel er det en sort som går foran som ekspertens absolutte favoritt.
- Det er en sort som bare er helt fantastisk. Sorten "Flamme"smaker ikke som en ordinær tomat. den har en sødme og en fruktighet som er helt ubeskrivelig. Den smaker nesten mer som en aprikos.
 - Hvordan ser framtida ut for deg og din store hobby?
- Jeg tror nok at årets antall frøkrukker er ekstraordinært. Det er ikke nødvending å ha absolutt alle ulike sortene. Men at det vil være et 50-tall ulike sorter tomatplanter vil nok befinne seg i mitt drivhus også i sesongene framover, sier Elisabeth.

Fakta

Navn: Elisabeth Haallmann Hamre
Alder: 45
Favorittplante: Jeg må ha med noen. Av tomater er sorten "Flamme" fantastisk på smak. Chilien "Habanera Neon" er også helt spesiell. I tillegg er paprikaen "Alma" utrolig i matveien. Det er den paprikaen som ungarerne bruker i sin gulasj.
Aktuell: Har en av Norges største utvalg av tomater i sitt drivhus i Bærum. Samlingen teller 152 ulike sorter i solanum-slekten.

2 kommentarer:

  1. Morsomt at du skriver om denne ivrige tomatentusiasten med den fine tomatbloggen!
    Jeg har byttet frø med henne, og sikret meg noen spennende sorter. Sår bare to av hver sort for å få plass til flest mulig...

    SvarSlett
  2. skal prøve frø fra henne i år. hun har veldig fine og oversiktlige blogger. spennenede å følge med!

    SvarSlett