tirsdag 31. januar 2017

Entusiastisk alpin-ildsjel fra tresko-landet

GARTNERI: Martijn Jansen og hans gartneri, "De Reuvenkamp Nursery" i Tonden ved Arnhem har vokst til å bli ett av de store alpine gartneriene i Nederland. - Dyrking av alpine planter er en fantastisk hobby, mener Jansen. Foto: privat

Høyfjellsmann på havnivå

ENTUSIAST: Martijn Jansen

- Det er jo litt spesielt at vi nederlendere bor i et land som delvis befinner seg under havnivået. Samtidig har vi et meget oppegående plantesamfunn med rundt 1.000 medlemmer som interesserer seg for høyfjellsplanter.

Det sier Martijn Jansen fra det lille tettstedet Tonden i østre delen av Nederland. Han ser absolutt det morsomme i at det er stor interesse for fjellplanter i landet hvor store deler av det befinner seg under - eller opptil en meter over havnivå. 
- Det finnes en ganske stor andel av plantefolk fra Nederland. Siden landet i utgangspunktet ikke er spesielt egnet for dyrking av alpine planter, må vi nesten hente grunnlaget for vår virksomhet andre steder i verden, sier 38-åringen fra tettstedet utenfor storbyen Arnhem. 

Ung veteran

Callianthemum farreri
For Janssen kom interessen for de alpine plantene tidlig. Allerede som 14-åring startet han å så sine egne alpine planter. 
- Tidlig på 90-tallet begynte jeg med å så mine egne planter. Det ble tidlig en stor hobby for meg. Jeg gikk stadig på jakt etter planter som jeg var på jakt etter. Å produsere planter var noe som jeg virkelig likte og satte stor pris på. Samtidig brukte jeg de første årene på å trene meg opp på å dyrke alpine planter, sier Jansen.
I 1999 var det på tide å ta neste steg for hobbygartneren. 
- Da startet jeg opp mitt eget gartneri. Fokuset mitt dreide seg stort sett om de alpine staudene. Derfra har interessen fortsatt å vokse. Det samme har kontaktnettet, sier Jansen



Tusenvis av planter

Dachtyloriza "Atlanta"
18 år senere har nederlenderen ekspandert til å ha et stort gartneri med alpine planter på sitt hjemsted. Tre drivhus er fylt til randen av ulike alpine planter. 
- Jeg har vel rundt 3.000 ulike arter og hybrider i min samling. Men selv om jeg selger planter til store deler av Europa, er ikke det nok til å leve helt og fullt av det. Derfor har jeg min hovedjobb i staten, forklarer Jansen. 
- Hva er grunnen til at du har latt deg fascinere såpass av de alpine plantene?
- Veldig mange av dem har veldig flotte og store blomster i forhold til størrelsen. De overrasker med sin prakt. Så er det også slik at det alltid skjer noe i en hage hvor man dyrker alpine planter. Den er til stadighet i utvikling, og det skjer nye ting hver eneste dag. For meg føles det utrolig givende.
Og hva favorittplanten hans angår, så er det selvfølgelig en skikkelig sjeldenhet.
- Det dreier seg om Primula kitaibeliana. Den er veldig sjelden, og vokser kun på et begrenset område i det kroatiske høyfjellet. I tillegg er den også krevende å få til å vokse. Derfor dreier det seg også om ei skikkelig utfordring i kultur, sier Jansen
- Hvordan ser framtida ut for deg med gartner-øyne?
- Dette er noe som jeg fortsatt skal holde på med. Kanskje med enda litt flere planter og enda litt større drivhus, humrer hollenderen.


Fakta
Navn: Martijn Jansen
Alder: 38.
Favorittplante: Primula kitaibeliana. Sjelden og spennende.
Aktuell: Hollender som har et stort hobbygartneri med alpine planter i østre Nederland.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar